Första timmen som instruktör

Då var första timmen som instruktör avklarad. Alltså gissa om jag var nervös innan timmen började... :) Timmen jag turade var egentiligen spinning 90 minuter. Därför var jag lite orolig över att alla skulle vara besvikna över att jag bara körde 45 minuter. Eftersom de ringde mig kl. 16 i dag och jag hittills bara har ett 45 minuters program var det en omöjlighet för mig att köra 90 minuter. Upplägget på ett 90 minuters program är helt annat, mindre intervaller och jämnare puls. I alla fall verkade det inte som att kunderna inte var besvikna.

Efter timmen frågade jag efter feedback. För att jag skall kunna utvecklas och bli bättre är ju kundernas åsikter och kommentarer livsviktiga för mig. En kommentar lämnade jag dock att fundera över. Det var en tjej som tyckte att jag var för glad. Hon sade att hon har många vänner som är trötta på att gå på aerobicpass där instruktörerna är överenergiska och glada. Att de därför väljer att gå på spinning för att instruktörerna oftast inte tjoar och pushar så mycket.

Jag är lite konfunderad över detta. Det finns ju lika många instruktörsstilar som det finns kunder. Jag råkar vara en positiv och glad person (de sitter rätt djupt i min personlighet), så jag tror det är svårt att träna bort den biten....dessutom föredrar jag själv instruktörer som hejar på o e glada. Det är klart att jag inte behöver ta till mig all feedback, jag skall ju instruera så som det känns bekvämast för mig, men jag vill ju gärna ha kunder på mina pass.

Därför kära vänner, ni som går på spinning, kan ni nu berätta för mig hurudana instruktörer ni föredrar. Mitt mål är att ha tuffa pass, men som är roliga att gå på. Jag vill ju sprida träningsglädje, så vad är träningsglädje för er?

Kommentarer
Postat av: Marika B

Tycker att båda funkar, så länge man inte är (läs:visar) sin osäkerhet. E svårt att ta sådana instruktörer på allvar... Fast det kommer ju så klart med tiden! Kommer nog att gå fint för dej :-)

2010-03-02 @ 20:34:16
Postat av: Sofie RW

Jag har inte varit på spinning på evigheter, så jag är inte så bra som feedback-spår; däremot har jag alltid uppskattat glada instruktörer...



Vad kul att få köra ett pass så snabbt, och kanske bra att det kom plötsligt på så att du inte hann oroa dig i onödan. Hoppas att du fick blodad tand för ytterligare pass!

Postat av: Sammen

Det där med att man inte skall vara överenergisk och glad ska du absolut strunta i. Det är den du är och kör hårt på det. Jag tror också att med att vara överenergisk och glad pushar folk att ta i, det är lite som att ge feedback åt en arbetare :)



Som du vet är jag inte den som sätter mej på en spinningcykel frivilligt men då jag var dendär ENA gången (svettas ännu) så tackar jag nog instruktören för att hon hade sån energi och fick verkligen åt att ge allt.



Som sagt jag vet ju ingenting om det där men jag tror att mycket variation med musiken gör också mycket...inom spinning....tror jag...! :)

2010-03-02 @ 20:58:15
URL: http://www.sammen.se
Postat av: Jenny

Marika: Du har så rätt. Erfarenhet och träning gör ju att jag blir mer och mer säker på det jag gör. Får nog äta upp en del jag sagt om dåliga instruktörer tidigare för de e inte så lätt som man kan tänka sig...

Sofie: Jo de var rätt skönt för jag hann inte bli så nervös. Rusade hem från arbetet, bytte om och så var det bara att köra :)

Sammen: Du har nog rätt i det där med musiken eftersom de finns lika många musiksmaker som kunder...många saker att tänka på...

2010-03-02 @ 21:10:56
URL: http://[email protected]
Postat av: Hanna

Nej, Jenny, strunta totalt i dendär kommentaren!!Finns inge bättre än glada instruktörer som pushar!!Så e d, å som du sa så sitter d i personligheten och din e underbar, just därför kunde ja tänka mig att gå din spinning!Spinning e kanske inte min favoritträning, men om jag går väljer jag en instruktör som jag vet att pushar o som har bra musik, vad är bätre än smittande träningsglädje?!Fick faktist samma kommentar när ja övningsundervisade "Kan din glada personlighet vara till en nackdel i undervisningen, int för att d störde nu,men kanske i en annan klass?"! Dumt tyckte jag och hittills har glädjen inte ställt till med några promlem:)!Så kör hårt Jenny, pusha och sprid glädje!KRAM

2010-03-02 @ 21:11:57
Postat av: Jenny

Hanna: Tack gullevännen för dina ord! Tycker ju själv att man skall vara den man är. Skulle kännas konstigt att sätta sig på cykeln och instruera på ett sätt som är obekvämt för mig. Vill ju inte att de blir så att jag funderar allt för mycket på hur jag skall vara i stället för att fokusera på träningen, programmet och kunderna. Får väl dra några timmar o se vad jag får för annan feedback innan jag gör nå drastiska ändringar :) Kramis

2010-03-02 @ 22:00:48
URL: http://[email protected]
Postat av: Camilla

Jag tycker du ska köra på och vara dig själv, det funkar bäst!

Personligen tycker jag också om glada instruktörer som får en att ta i. Jag ogillar såna som är halvsura och inte säger någonting, för då tar jag verkligen inte i utan tänker på något annat o slöar mig genom timmen.

Tror som sagt att det trots allt funkar bäst att vara sig själv, det blir konstigt annars. Så kör på du bara och var glad! :)

2010-03-03 @ 19:53:12
Postat av: Jenny

Camilla: Tack för din åsikt och kommentar! Kom faktiskt fram till samma sak i dag. Jag tänker köra min stil och så får de som tycker om mitt sätt att instruera på komma på mina timmar. De som önskar instruktörer som är mindre glada får gå på andra timmar :)

2010-03-03 @ 20:24:12
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0