Vad är det vi äter???!!!

Besökte matbutiken efter jobbet och funderade över följande: Varför är det dyrare att köpa "rena" varor än produkter som är fullproppade med tillsatsämnen, socker, vitt mjöl och annan skit???

Själv kollar jag oftast innehållet i de produkter jag köper. Tänk så mycket skräp de gömmer i maten  utan att vi konsumenter vet om det. Det tillsätts socker i nästan allt som inte behöver sötas. För att få råvarorna att smaka och se ut som de egentlgien skall tillsätts syntetiska smakförstärakare, aromer, färgämnen m.m. listan kan göras lång.

Att det i dagens läge ser ut på detta vis gör ju att vi som konsumenter måste vara aktiva för att ta reda på vad vi egentligen äter. Alla tillsattsämnen (e-ämnen) är absolut inte farliga, men i fall ni är intresserada av att läsa mera om e-ämnen kan ni besöka Livsmedelssäkerhetsverkets hemsida.

De flesta tillsatsämnen har en bra uppgift, att förbättra hållbarheten. Det löns dock att vara på sin vakt, eftersom det också finns ämnen vars enda syfte är att göra produkten attraktivare. Till exempel azofärgerna ger livsmedlen en grannare och mera lockande färg. Azofäger är syntetiska färgämnen som används för att färga tekstilier, papper och livsmedel. Effekterna av azofärger är inte välutforskade, men man tror till exempel att de kan utlösa hudeksem och -irritation särskilt hos sensitiva personer. Användningen av azofärger i livsmedel förbjöds i Finland på 1970-talet, men riksdagen tvingades godkänna användningen av färger i och med medlemskapet i EU.

Själv är jag trött på juice som är gjord av koncentrat och innehåller tillsatt socker, färgämnen och eventuellt vitaminer. Svarta oliver som egentligen är gröna, men som har färgats svarta. Pålägg som vi tror är nyttigt kan vara rent och fint kött som har pressats på vatten, fått tillsatser som koksalt, stabiliserings– och förtjockningsmedel samt konserveringsmedel. Innan det hamnar butiken har det sedan tillförts vatten och smak. Samma sak gäller ost. Ost på tub är full av färgämnen, smak av ost, E-ämnen, salt och socker!

Liksom mycket annat, så kan du välja din mat i kvantitet eller i kvalitéet. Både priset, din tid och fantasi gör skillanden stor när du ska välja mat som ger ork och hälsa. Jag prioriterar min hälsa och väljer således att investera i rena, gärna ekologiskt odlade produkter. En investering som högst antaglien ger avkastning i framtiden.

Två böcker som jag inte har läst, men definitivt skall läsa är följande:



Mats-Eric Nilsson har undersökt vad det egentligen är som vi stoppar i oss. Intressant läsning tror jag för alla som bryr sig om vad vi äter.

Kommentarer
Postat av: Liza

Ost på tub? Tror inte jag har råkat på nåt sådant ännu, men urk! :S

Ja upp med ekologisk och naturlig mat! Jee!

Ner med E-nummerpackad och onaturlig mat! Blää!

:)

2009-11-13 @ 06:40:22
URL: http://lizalopare.blogspot.com
Postat av: Jenny

Liza: Ost på tub är nog vanligare i Sverige, men finns också på den finska marknaden. Säkert har du sett räkost, skinkost osv. på tub? En rätt stor leverantör är Kavli.

2009-11-13 @ 07:14:45
Postat av: Liza

Jamen förstås...vad dum jag är! Int tänkt ja på det inte...klart att jag sett dom!

:)

2009-11-13 @ 17:15:10
URL: http://lizalopare.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Intressanta böcker som kan ge många aha-upplevelser (jag har åtminståne bläddrat i dem). Nog är det mycket som vi människor skall utsättas för.

2009-11-13 @ 19:28:52
URL: http://junikrafs.blogspot.com/
Postat av: Henkka

Tjena! Hanna tipsa om din blogg



Bra inlägg! Håller helt med. Vill bidra med E250, som nog är det ondaste av alla E-ämnen, och finns i alla charkprodukter.



http://traningslara.se/blogg/e250-ett-tillsatsamne-att-se-upp-med-del-1/

2009-11-13 @ 23:01:04
Postat av: Jenny

Cecilia: Ser framemot att läsa böckerna :)



Henkka: Kul att du tittade in. Kollade in bloggen och artikeln, intressant. Hittade ett annat inlägg som fångade mitt intresse också:



http://traningslara.se/blogg/bantningsmetoders-inverkan-pa-psykologiska-faktorer-en-uppmarksammad-studie/



Tack för infon och tipset!

2009-11-14 @ 00:08:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0