Spenatsoppa



Ett litet tips till er som tycker om spenatsoppa. Kokade spenatsoppa då jag kom från gymmet. I stället för att avreda soppan med vetemjöl använde jag speltmjöl (dinkelmjöl). Detta för att sänka gi-värdet. Smaken var precis som vanligt, skulle dock ha fått ha i lite mer mjöl än normalt för den blev rätt vattnig.

Spenat sägs innehålla mycket järn, vilket är felaktigt. Spenat innehåller bara aningen mer järn än övriga grönsaker. Dessutom innehåller spenat oxalter som gör det svårare för kroppen att uppta järnet. För att kroppen lättare skall uppta järnet bör man samtidigt äta något som är rikt på c-vitamin. Spenat är dock rikt på a-vitamin, e-vitamin och ett antal viktiga antioxidanter, exempelvis karotenoiden lutein.

Kommentarer
Postat av: Snorkkis

Det var ny info för mig... att spenat inte innehåller särledes mycket järn! Men gott är det med spenatsoppa i alla fall.

2009-07-30 @ 19:20:08
URL: http://snorkfrokens.blogspot.com/
Postat av: Jenny

Ja visst är det lustigt. Hela mitt liv har jag hört att spenat innehåller mycket järn och så är det inte så...men gott är det ju som du skrev :)

2009-07-30 @ 20:38:18
URL: http://jennyclofqvist.blogg.se/
Postat av: Linda

aaah, vad roligt! Välkommen, hoppas du stannar:) Tack så mycket, tycker själv det är roligare att ta bilder med ordentlig kamera än typ webcamen eller telefonen, så kul att någon annan uppskattar det också:)

2009-07-31 @ 18:51:05
URL: http://lindisens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0