Back home again

I går kväll åtrervände jag efter en toppen resa till Holland som kändes allt för kort. Mycket har jag hunnit se, bl.a. Amsterdam, Den Bosch (där jag bodde) och Haag. Shoppingen i Den Bosch var helt underbar, mysiga små gator med butiker i mängder och en massa med märken som inte finns i Finland.

På fredagen var vi och kollade på fotismatchen mellan Holland och Brasilien, grym feelis kan jag säga då Holland vann. Få se hur det går för dem i dagens match mot Uruguay. Jag som inte annars bryr mig om att kolla på fotboll känner att det till och med skulle vara kul att se dagens match. Ulrica fyllde min resväska med Holländska maskotar så jag borde väl bänka  mig i soffan med dem och heja :)

I Amsterdam åkte vi på båttur i kanalerna, shoppade och besökte red light district. Intressant område att se, men förundrad är jag fortfarande över att det verkligen är lagligt med sexhandel. Varför vill dessa kvinnor för det första arbeta med detta? Förtjänar de så bra att det är värt det eller vad är det som lockar? Jag såg massvis med söta och vackra kvinnor som bjöd ut sig själva i skyltfönster och män som gick runt och valde bland dem.

Unga killar tycks åka på killsemester till Amsterdam för att köpa sex. Utan att vara diskriminerande trodde jag faktiskt att det mest skulle vara gamla och fula gubbar som utnyttjade dessa tjänster, men oj så fel jag hade. Vad gör att unga killar tycker det här e häftigt och ok att betala för sex?

Att Amsterdam är en väldigt liberal stad där det mesta är lagligt vet säkert det flesta, men allt blir så konkret då man ser det med egna ögon. För övrigt tyckte jag att Holländarna var ett väldigt gästvänligt folk som talar utmärkt engelska, är intresserade av omvärlden och stolta över sitt land och framförallt sitt fotbollsteam!


Torget i Den Bosch


Kverteret som jag bodde i, futuristiska hus som föreställer segel.


Bageributik

En Bosche boll. Supergod, men kraftig!


Matchen mellan Holland och Brasilien

Fest på gatorna

Jag råkade klä mig i rätt färg dagen till ära, orange :)


Holländarna är ett cyklande folk. De lämnar in cyklarna på förvaring under dagen vid tågstationer och åker tåg till arbetet.


Båttur i Amsterdam. Människor bor i små båthus längsmed kanalerna. Ser inte direkt lyxiga ut, men lär kosta en förmögenhet att köpa.


Vy över kanalen




Shopping i Amsterdam


Stranden i Haag, rätt mycket människor...


Tack kära Ulli för fantastiska dagar i tulpanernas land!



Kommentarer
Postat av: Liza

Wow och välkommen hem! Ser ju riktigt mysigt ut allt där! Kul med vatten så när inpå! (Vet du dock månne om det sker mycket drunkningsolyckor där?)

2010-07-06 @ 12:25:46
URL: http://lizalopare.blogspot.com
Postat av: Jenny

Liza: Tack! Tyvärr har jag ingen aning om hur det är med drunkningsolycker, men kan tänka mig att det sker en del...

2010-07-06 @ 15:58:20
URL: http://jennyclofqvist.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Jag säger som Liza, det verkar som om du haft en bra resa! red light district skulle jag också vilja besöka innan jag ligger i graven.

2010-07-07 @ 14:48:16
URL: http://junikrafs.blogspot.com/
Postat av: Jenny

Cecilia: Red light är absolut värt att se, även om det förbryllar en efteråt :)

2010-07-08 @ 09:43:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0