Sojamjölk vs komjölk



Jag fick en fråga för inte så länge sedan som jag tänkte jag kunde ta upp här. Min mor undrade varför det är så mycket socker i sojamjölken. Efter att ha studerat innehållsförteckningen på både fettfri komjölk och Alpro Soya light kan jag meddela att det finns betydligt mer socker i komjölken, närmare sagt 4,9 g/100g mjölk medan det i sojamjölken finns endast 2,1 g/100g mjölk.

Givetvis skiljer detta sig mellan produkter och tillverkare, så det kan löna sig att kolla innehållsförteckningen.

Kommentarer
Postat av: FERHAT - Studerar till sjuksköterska

hoppas du får en bra dag :)

2010-01-19 @ 08:15:37
URL: http://ferhat.blogg.se/
Postat av: Cecilia

oj där var jag händelserna i förväg. Kolhydrattypen (det finns flera olika, kolhydrater är bara ett samlingsnamn för olika mono-, di-, oligosackarider som som bygger upp olika sammansättningar av kolhydratkedjor i socker, stärkelser och kostfibrer som i sin tur hittas i vår mat) I mjölk är kolhydtattypen uteslutande disackariden laktos, alltså mjölksocker. Sackaros heter den disackariden som vi kan förknippa till vitt socker.



Det är så himla tidigt nu på morgonen att det blir lite flummigt det här nu men man det finns ett program vid Umeå Universtitet (kostvetarprogrammet) om man vi lära sig mera om matens kemi etc. :)

2010-01-19 @ 09:02:21
URL: http://junikrafs.blogspot.com/
Postat av: Liza

Och framför allt, förutom socker-produkterna, så ska man definitivt hålla sig borta från allt vad "Light"-heter! :)

2010-01-19 @ 10:43:16
URL: http://lizalopare.blogspot.com
Postat av: Marika

Jag dricker också sojamjölk ibland men är verkligen osäker på vilket som är det bästa ur hälsoperspektiv.



Marika

2010-01-19 @ 11:09:08
Postat av: Cecilia

ur hälsosynpunkt så är det väl mest disackariden sackaros man skall undvika vilket oftast hittas i godis, kakor, bullar osv., den typen av livsmedel. Alltså är det inte alls "farligt" att dricka vanlig komjölk, snarare tvärtom. Är man inte laktosintolerant och laktoskänslig så finns det ingen orsak att inte dricka vanlig komjölk som är en av våra största kalciumkällor. Förutom Kalcium då får vi genom komjölken i oss A- och D-vitamin + en hel del livsviktiga spårämnen ( varför vi bör få i oss samtliga uppräknade ämnen orkar jag inte gå in på i detta skede, men det är i alla fall viktigt att vi får i oss dem).

Sackaros, som räknas som en snabb kolhydrat, spjälkas snabbt upp i jämförelse med laktos som inte spjälkas upp lika snabbt(pga kemisk sammansättning). Summarum, äter man samma mängd sackaros och laktos så kommer du att längre hållas mättare med laktos än sackaros.

2010-01-19 @ 11:37:10
URL: http://junikrafs.blogspot.com/
Postat av: lilly

Är absolut säker på att den soja mjölk som var på bilden inte är så hälsosam eftersom det var laight produkt .kan med fördel bytas till annat.

2010-01-19 @ 11:49:28
Postat av: Jenny

Tack för era kommentarer. Det är roligt att se att jag har läsare som är betydligt mer insatta i det här med kostfrågor än jag själv. Jag har ju ingen utbildning i ämnet utan endast av intresse tycker jag om att läsa och ta reda på vad det är jag stoppar i mig.



Vanligtvis köper jag inte lightprodukter eftersom de är fullproppade med skräp och e-ämnen. Fettfri komjölk innehåller dock inte gifter. Alpro "light" sojamjölken är sötad med fruktos och innehåller inte heller artificiella konserveringsmedel, sötningsmedel eller färgämnen.



Största orsaken till att jag väljer att ibland dricka sojamjölk i stället för komjölk är smaken. Jag tycker om sojamjölk och speciellt mycket om att äta min frukostgröt med sojamjölk.

2010-01-19 @ 14:38:41
URL: http://jennyclofqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0