Aktivitetspoäng, tack!

Vilken start på lördagen :) Vaknade kl 8 för att börja baka bröd. Känner mig som värsta husmodern...Nu har jag blandat ingredienserna som skall jäsa ytterligare 4 timmar, bakas ut till bröd, jäsa 1-2 timmar och gräddas i ugn i 1 timme. Fick en digital hushållsvåg av tomten som kom väl till pass i dag. Konstaterade att det inte hade varit helt fel av tomten att komma med en hushållsassistent nästa jul. Att knåda degen är rätt svettigt arbete :)

Det är tidsdrygt arbete det här med att baka surdegsbröd, så jag hoppas verkligen att det är värt mödan. Resterande surdegsgrund frös jag in eftersom jag inte tror att jag kommer att bli lika aktiv surdegsbrödsbakare som författaren Martin som bakar två bröd i veckan.

I väntan på att degen jäser skall jag städa, tvätta och besöka matbutiken innan det är dags för promenad och lunch med Lena. På eftermiddagen skall jag på barnkalas, min storebrors yngsta solstråle fyller 3 år. Få se hur jag lyckas med att passa tiderna för jäsning och bak då jag har så mycket annat program...

Ha en skön lördag vänner!


Degen innan den har jäst

Kommentarer
Postat av: Liza

Oj va spännande! Visa bilder på brödet sedan och beskriv smaken! :)

Ha det gott!

2010-01-09 @ 09:17:47
URL: http://lizalopare.blogspot.com
Postat av: Jenny

Liza: De ska jag! Lycka till med skidandet i dag :)

2010-01-09 @ 09:23:01
Postat av: Cecilia

har du elvisp och degkrokar till? Det går ju att använda dem istället för att använda av den egna kraften för att knåda lite. Det verkar ju vara riktigt bra ut än så länge med dina börd.

2010-01-09 @ 11:42:29
URL: http://junikrafs.blogspot.com/
Postat av: Jenny

Cecilia: Jo jag har elvisp med degkrokar, men tycker det är enklare att knåda för hand. Bröden blev lyckade, tror jag...återstår att se om de smakar lika bra som de ser ut i morgon :)

2010-01-09 @ 20:00:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0