Bröd med aprikoser och pumpafrön





Ca 30 skivor                                                     Ugn 175 grader

7 dl
speltmjöl/fullkornsdinkel
1 1/2 dl kamutvetekorn
1 1/2 dl hasselnötter eller valnötter
1 1/2 dl pumpakärnor
15 torkade aprikoser
2 tsk matsoda
1 tsk salt
1 tsk malen kanel
1/2 tsk stött kardemumma
5 dl naturell yoghurt

Klä en avlång form 1 1/2 liter med bakplåtspapper. Blanda alla torra ingredienser. Rör ner yoghurten och blanda väl. Häll smeten i formen.

Grädda brödet i nedre delen av ugnen i 1 1/2 timme. Täck med papper eller alminiumfolie efter ca 1 timme så att inte ytan blir mörk och hård.

Låt brödet vila i formen ca 10 minuter, stjälp upp och vira in i bakduk.

Kommentarer
Postat av: Liza

Mums! Ser bra ut det där!

Om inte bröd (för mej) vore en kolhydratsförbannelse så skulle jag genast baka!

:)

2009-09-07 @ 10:28:27
URL: http://lizalopare.blogspot.com
Postat av: Jenny

Liza: Jo det var jätte gott. Äter du inga kolhydrater alls? Jag äter ju GI-kost som tillåter långsamma kolhydrater. Får äta grovt bröd, fullkornsris, dinkelpasta osv, givetvis inte vitt bröd, potatis och vanlig pasta. Har svårt att föreställa mig ett liv helt utan bröd, men kanske det är en vanosak?

2009-09-07 @ 11:46:29
Postat av: Liza

Nej just det, inga kolhydrater, förutom det lilla som finns grönsaker och mjölkprodukter! Visst avviker jag ibland, men då blir det för nånting riktigt gott (choklad) och då man blir bjuden på mat förstås (hos föräldrar/svärföräldrar eller dylikt). Men överlag undviker jag dom så långt det går, det passar mej! Och bra mår jag! :) Vi är ju så olika allihopa!

2009-09-07 @ 14:17:25
URL: http://lizalopare.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0