Supergoda & hälsosamma lussebullar



Med detta recept som jag hittade på Annika Sjös blogg får ni riktigt saftiga lussebullar som dessutom har lågt GI. Degen bakas med kvarg som gör bullarna extra luftiga, fruktsocker som har betydligt lägre GI än vanligt socker och givetvis med speltmjöl i stället för vetemjöl. Bullarna är betydligt hälsosammare än vanliga lussebullar och godare enligt mig. Kom dock ihåg att även om de är hälsosammare än vanliga bullar betyder det inte att ni kan äta dubbelt så många som annars :)

Här kommer receptet till ca 30 st bullar:
50 g jäst
100 g smör
5 dl sojamjölk (jag använde alpro light)
250 g kvarg
1 g saffran (2 kuvert)
2 dl fruktsocker
1/2 tsk salt
18-20 dl speltmjöl
1 ägg (till pensling)

Tillredning:
Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm tills blandningen är fingervarm. Smula ner jästen i en bunke och häll över blandningen. Rör om så att jästen löser sig. Vätskan får ej vara för varm, för då jäser inte degen!

Blanda ner kvarg, socker, salt, saffran och till sist mjölet. Arbeta ihop degen väl och låt jäsa i bunken övertäckt i ca 1 h.

Knåda degen väl och baka ut till lussebullar som läggs på bakplåtspappersbeklädd plåt. Lägg i russin. Låt jäsa övertäckt i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda i mitten i ugnen i ca 8 minuter. Lycka till!


Bullarna innan de åkte in i ugnen. Bakade även en "moragubbe" åt mig som jag skall äta på juldagsmorgonen :)


Färdiggräddade

Kommentarer
Postat av: Jocke

Hej!

Tror du kommer få besök av mig när jag anländer till vasa, blir så sugen på glögg, pepparkakor och lussebullar när man tittar på dina bilder. :)

2009-12-07 @ 20:03:41
Postat av: Jenny

Jocke: Vad kul, du är mer än välkommen!

2009-12-07 @ 20:20:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0