Back to reality

Hej på er! Nu är jag tillbaka i Finland efter en toppen vecka i Thailand. Snacka om klimatföränding då det är 40 grader och solsken i Thailand för tillfället och här är det grått, mulet och kallt :( Skulle gärna ha stannat en till vecka i tropikerna och kunde åter en gång konstatera att en vecka är för kort för en så pass lång resa.

Vi har i alla fall njutit av värmen, maten, solen och stränderna. Vi åkte på båtutflykter och besökte nya stränder varje dag. Hann bl.a. med Phi Phi öarna och Coral island. Phi Phi var ett charmigt ställe som jag önskar att vi kunde ha spenderat mera tid på. Känns som att jag har sett Thailand nu och gärna åker mot Mexico/Bahamas/Brasilien nästa gång jag skall till värmen, men ifall jag skulle åka till Thailand igen skulle jag välja ett lugnare och mer exotiskt ställe som Phi Phi, Koh Samui eller Khao Lak.

Nattlivet hann vi även med. Jag har ju besökt Phuket två gånger tidigare, men inte spenderat så mycket tid på Bangla Road (festgata) i Patong. Visst har jag tidigare sett ladyboys och unga tjejer som bjuder ut sig själva till samma pris som en kaffekopp, men denna gång äcklades jag verkligen. Tidigare har jag inte sett hur pass omfattande det är, att både unga som gamla nordbor utnyttjar dessa tjänster. Vad är det för fel på gifta män som åker till Thailand och köper unga tjejer eller till och med pojkar som deras slavar under deras semester!? Var är moralen!???

Nåja, men som sagt bortsett från detta hade vi en väldigt lyckad resa. Klimatet i Thailand är fantastiskt, även om det nästan ville vara för varmt vissa dagar då solen sken, närmare 50 grader. Vi träffade även rätt många unga resenärer, alltid kul med nya bekantskaper.

Här följer några skojiga lärdomar från resan:

- Bada inte med en iPod, ni kan gissa resultatet...not good...

- Solskyddsfaktor 20 är för lågt i Thailand för blek vinterhud

- Med svengelsk accent kan ordet backpacker i en Amerikans öron låta som "butt fucker" och konversationen blir därefter mycket lustig....

- Bob Marley är de flesta taxichaufförers favorit

- Thailändarna är väldigt duktiga på ett språk som de tror att är engelska, men inte liknar något språk här i världen. De talar på i grym fart och ser väldigt övertygande ut. Som turist är det bäst att bara nicka, le och låtsas att du förstår vad ni diskuterar.

- Om du beställer en drink under happy hour kan du få fyra. Because: You both say one, and now happy hour. Buy one get one free. Then I bring you 4, you stupid... (hmmm logiken är inte alltid så lätt att förstå)

- Att pruta är kul de första dagarna, men innan veckan är slut är alla "snälla" försäljare rätt påfrestande.

- Att ligga i en bubbelpol med ett glas vin och nattsvart stjärnhimmel till ljudet av syrsor är något av det mest avslappande jag har varit med om.


Maya Bay där filmen The Beach filmades


Pedikyr, kostar ca 3 euro i Thailand.


Ananasdrinkar vid poolbaren


Grym utsikt ovanför Katanoi Beach


Solnedgång ovanför Katanoi Beach


Underbart goda frukter


Banana Beach på Coral island


Ready for party :)

Laddar upp mera bilder senare. Dags att packa upp kappsäcken och fylla kylskåpet med något ätbart. Have a lovely sunday friends!



Kommentarer
Postat av: Camilla

Ser härligt ut det där! :) Har själv haft en superskön vecka i Levi med sol varje dag. Härligt med semester!

2010-03-28 @ 21:03:26
Postat av: Jenny

Camilla: Låter som att du har haft en underbar semestervecka du med! Nu är vi fulla med energi för den kommande arbetsveckan, eller hur :)

2010-03-28 @ 21:15:28
URL: http://[email protected]
Postat av: Cecilia

Så ni är hemma igen. Hoppas ni har haft en riktigt bra vecka och av bilderna att döma verkar det så också. Tjusiga tånaglar du fick. Något jag också skulle behöva efter att jag slagit i foten i dörrkarmen så att en del tår fortfarande är gul och blå.

2010-03-29 @ 08:34:19
URL: http://junikrafs.blogspot.com/
Postat av: Liza

Ser ut som om ni haft det riktigt riktigt härligt! Välkommen hem! Snart är det sommar här också! Snart... XD

2010-03-29 @ 11:55:29
URL: http://lizalopare.blogspot.com
Postat av: Tina

ojojoj jenni!! vad härligt och kul ni verkar haft de!! och du var Smoking hot i din blåa klänning!! :)

2010-03-29 @ 19:25:21
Postat av: Jenny

Cecilia: Jo det var en toppen vecka. Hoppas din tå återhämtar sig fort :)

Liza: Tack! Längtar verkligen till varmare väder. Så grått o trist som det är här nu så kan jag inte annat än längta tillbaka till Thailand.

Tina: Tack Tinuli! De var en underbar resa :)

2010-03-29 @ 21:15:58
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0