Svinisspruta

Jag är i valet och kvalet med om jag skall ta svininfluensa vaccinet eller inte. Nu på fredagen är det dags för Vasabor i min ålderskategori att vaccinera sig. Jag har förstått att man kan få feber efteråt och jag skulle ju inte vilja må skit hela helgen...har ju en massa med planer :)

Har ni tagit sprutan? Tänker ni ta den? Egentligen borde man väl ta den då finska staten en gång har köpt in vaccin och så generöst bjussar på det åt befolkningen. Hmmm....har ju några dagar på mig att fundera ännu...


Kommentarer
Postat av: Malin

Jag fick absolut inga biverkningar av vaccinet (än så länge) :)

2010-01-26 @ 15:33:43
Postat av: Heidi

Hej, jag tog den förra fredagen och fick inga större biverkningar. Ont i armen och uppsvälld övrearm som gått om nu på några dagar. Alltså symtom man kan leva med :)

2010-01-26 @ 15:47:42
URL: http://heidis.papper.fi
Postat av: Tomas

Jag har inte tagit och tänker inte ta vaccinet, eftersom jag tycker att det är onödigt. Det är orimligt att börja vaccinera sig mot alla influensor som kommer varje år. Till sist har man ingen naturlig motståndskraft mot något utan är beroende av vaccin, och därigenom läkemedelsindustrin, för att kunna leva.



Men jag säger inte vad andra borde göra och för de som hör till någon riskgrupp är det ju en annan sak.



På mitt jobb erbjöds vi sprutan förra veckan och många av mina kollegor blev sjuka, men inte alla, förstås.

2010-01-26 @ 15:59:14
URL: http://tomaskarls.wordpress.com
Postat av: Hanna

har inte tagit än, men direkt jag får ta tänker jag ta. Om man en gång får GRATIS ett vaccin, utan någo större biverkningar dessutom, så tänker jag självklart ta.



Tänk om staten inte bjussat på vaccinet. Då sku de säkert vara rusning till apoteken. Men eftersom dom "bjuder" på det måste det ju vara nåot skumt :)

2010-01-26 @ 15:59:53
URL: http://hallongurka.papper.fi
Postat av: Tomas

Hanna: Det är ju vi själva som i slutänden är staten, så indirekt betalar vi vaccinet själva genom skatterna. De pengar som används för att vaccinera sådana som i många fall inte skulle behöva det (märk att jag inte menar att riskgrupper inte skulle vaccineras) är ju bort från annan sjukvård. Någonstansifrån tas de ju. There is nothing like a free lunch :)

2010-01-26 @ 16:27:36
URL: http://tomaskarls.wordpress.com
Postat av: Liza

Jag har tagit den och fick inga andra fel än sjukt i armen i några dagar och en känsla av att vara lite svullen i halsen...

2010-01-26 @ 17:56:59
URL: http://lizalopare.blogspot.com
Postat av: Jenny

Oj vilken diskussion det blev kring detta, kul :) Fast egentligen blir jag bara mer förvirrad...



Malin: Tack för svaret! Känns bra o veta.

Heidi: Det låter ju betryggande...men har förstått att man kan reagera väldigt olika. Skönt att det i alla fall gick bra för dig :)

Tomas: Det är precis i de där banorna jag har funderat. Det är väl inte bra att vaccinera sig och äta mediciner mot allt här i världen, vad händer med det egna immunförsvaret?

Liza: Samma symptom som jag har hört att flera andra har fått. Tycker inte det skulle vara någon fara om det stannade vid det, men feber skulle jag ogärna villa ha.

2010-01-26 @ 19:11:18
Postat av: Camilla

Jag har också varit i valet och kvalet, men jag har bestämt mig för att gå och ta en spruta på fredag. Jag vill inte heller börja ta något varje år, och jag har aldrig tagit mot A-viruset, men jag tänkte att jag tar nu och så får man se sen framöver om det blir aktuellt hur man då gör.

Sambon tog igår, och han hade bara lite ont i armen. Ett par på jobbet som tog hade det också, lite sjukt i armen, eller så inget alls.

Jag har förstått att de som får feber har det typ en kväll, så det är ju inte så farligt..

Jag vill heller inte va sjuk i helgen, så jag hoppas på det bästa! :)

2010-01-26 @ 19:14:31
Postat av: Jenny

Camilla: Kanske vi ses vid mottagningen på fredag då... :)

2010-01-26 @ 19:20:03
Postat av: Cecilia

jag skulle ha fått ta det redan i november i fjol via mitt jobb men jag valde att inte ta det.Jag tycker det är onödigt, dör jag så är det meningen att jag skall dö.

2010-01-26 @ 20:34:38
URL: http://junikrafs.blogspot.com/
Postat av: Jenny

Cecilia: Skön inställning du har. Orsaken till att jag skulle ta den är inte för att jag är rädd för att dö, utan för att jag helst inte skulle ligga sjuk i flera veckor...men nu lutar det nog mot att jag inte tar den...får se...

2010-01-27 @ 09:25:37
URL: http://jennyclofqvist.blogg.se/
Postat av: syster yster

TA DEN! Varför inte?

2010-01-27 @ 15:34:10
Postat av: Jenny

Syster yster: Hmmm...vet faktiskt inte om jag vill. Har inplanerad rätt tuff träning i helgen, så jag har inte tid att vara sjuk (om jag skulle bli det). Får se...

2010-01-27 @ 16:23:22
Postat av: Anna-Karin

Jag skulle ha fått ta den via mitt jobb före jul och jag tog den inte, alla andra tog. Jag tycker inte det känns rätt att spruta in massa olika vacciner i kroppen "bara ifall om". Vi får se hur det går sen då...

2010-01-27 @ 20:05:01
URL: http://bisseboss.blogspot.com
Postat av: Jenny

Anna-Karin: Vi sitter i samma båt du och jag nu eftersom jag i dag har bestämt mig för att inte ta sprutan. Vi får se om vi klarar oss friska genom vintern :)

2010-01-28 @ 19:04:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0