Tips mot sockersug

God morgon på er! Är det inte typiskt att en morgon som denna då jag skulle få sova så vaknade jag givetvis 7.30... I veckan har jag varit superseg då väckarklockan har ringt och i dag vaknade jag yrvaken av mig själv. Försökte ligga kvar i sängen för att kanske somna om, men det blev inte till något. Får ta itu med städning och besöka matbutiken nu i stället efter frukosten.

Skrev ju annars ett inlägg här att jag har haft ett grymt sockersug. Har förstått att jag inte är den enda som försöker undvika onyttigheter så här i början på det nya året. Tänkte därför bjuda på lite av mina tips till hur ni håller er till en hälsosam livsstil och inte trillar dit för sockersuget.

  • Ät ordentlig frukost, lunch och middag
  • Undvik att bli "för hungrig" genom att äta mellanmål. Bra mellanmål är t.ex. frukt (spec. avokado ger en längre mättnadskänsla), rågsmörgås, smoothie, en näve nötter och lite russin.
  • Ha alltid en frukt i väskan
  • Skriv upp vad du äter (låter kanske hysteriskt, men det är inte så kul att skriva upp att man har smällt i sig chips, godis, bulla och glass)
  • Använd kryddor som kanel i maten som dämpar sockersug (brukar bl.a. vara gott att blanda i frukostgröten)
  • Ändra inställning. Säg inte åt dig själv att du är förbjuden att äta vissa saker utan se det i stället som ett val du gjort. Människan har en tendens att lockas till förbjudna saker...
  • Se till att få tillräckligt med sömn, trötthet leder ofta till ett sockersug.
  • Borsta tänderna, kan hjälpa mot akut sockersug.
Att hålla sig till en hälsosam livsstil är inte alltid lätt. Trillar ni dit för sockersuget, se det inte som ett misslyckande utan ta nya tag. Har du levt hälsosamt i en vecka och suget efter en bulle blir allt för stort, tillåt dig själv äta bullen och njut av den. Du har inte "förlorat" din hälsosamma vecka för att du äter något sött en lördag! Hellre så än att du pressar dig själv till max och tappar greppet totalt och utsätter dig själv för ett stort frosskalas i alla godheter.

Sätt inte tidsmål. För vissa kan det hjälpa att ha tidsmål, dvs att bestämma sig för att undvika sötsaker under en viss tidsperiod. Jag själv föredrar att inte sätt upp mål och gränser som jag blir frestad att bryta. Som sagt, för mig är det ett medvetet val, inte ett måste! Utan tidsmål märker man plötsligt att nu har det gått en vecka, en månad, flera månader osv. och kan glädjas åt det.

Du behöver en gnutta självdisciplin, i synnerhet i början...efter ett tag kommer du att märka att du inte ens är sugen på sötsaker. Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0