Att baka surdegsbröd



Beställde den här boken av min systerson då han sålde jultidningar. I går började jag på med att starta upp en deg. Det tar 5 dagar innan jag har en såkallad surdegskultur att baka bröd med.

Varför är det då hälsosammare att baka med surdegskultur i stället för med jäst? Det finns många anledningar, några av dessa är att surdeg:
  • gör så att vår kropp lättare tar upp mineraler, exempelvis kalcium, zink och järn
  • ökar hållbarheten
  • ger en finare brödyta och mer volym
  • kan ge en bättre blodsockerprofil och längre mättnad
Nu återstår det bara att se ifall jag lyckas med min surdegskultur... :)

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Mer surdegsbröd åt folket! Det kanske verkar lite knepigt att tillverka brödet i och med att det tar flera dagar men det är ju så himla gott och kanske lite hälsosammare än mycket av det bröd vi hittar i butiken.

2010-01-05 @ 14:24:08
URL: http://junikrafs.blogspot.com/
Postat av: Jenny

Cecilia: Hoppas på att jag lyckas med mitt bak! Själva surdegskulturen luktar ju inte så gott så jag hoppas att brödet smakar bättre :)

2010-01-05 @ 15:15:38
URL: http://jennyclofqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0