Tips inför Botnialöpet

God morgon! Ett kort inlägg innan jag cyklar iväg till jobbet. Talade med Lena i går kväll som för tillfället går i löparskola. Hon hade frågat sin tränare hur vi skall lägga upp träningen den här veckan då vi har Botnialöpet på lördag. Enligt honom borde vi vila i dag och på fredag. Onsdag och torsdag skulle vi endast få köra lätt träning, typ springa 20 minuter för att ha pigga ben på lördagen. Ni som är vana att springa lopp, vad har ni för erfarenhet om detta? Hur brukar ni lägga upp träningen?

Själv tänkte jag gå på BodyStep i kväll. Vila i morgon eftersom jag skall på personalmöte på kvällen. På torsdagen skulle jag ta en springtur i rätt lugnt tempo och vila på fredagen. Hur låter detta? Jag vill ju ha pigga ben på lördag så att jag kan ge max. Ge gärna tips ni som vet och kan!

Enjoy the tuesday!

Kommentarer
Postat av: Marika B

Jo, det låter vettigt! Hela veckan före en större prestation kan man försöka träna lugnt men speciellt de sista 72 timmarna före. Endast med lätt löpning som piggar upp. Tror dock knappast att det har någon betydelse vilka dagar man vilar :-) Lycka till! h. Marika

2009-09-15 @ 08:05:38
Postat av: Cecilia

jag har nog vilat och kört vesijuoksu eller cyklat de sista dagarna innan loppet(lite beroende på hur långt loppet är) och jag tycker nog att det har funkat bra. Jag har fått rådet att röra på mig men göra sådana saker där jag använder de muskelgrupper som jag kommer att använda mig av i loppet så lite som möjligt.

Jag tycker nog att ni gått och väl kan lyda tränarens råd. Det är nog helt rätt att köra något lätt pass så att man inte blir helt segt. Kom i håg att tanka in vatten innan:). Lycka till på lördag! Skulle ju nog ha varit skoj att stå där på startlinjen, men vi får ta det ett annat år.

2009-09-15 @ 08:53:27
URL: http://junikrafs.blogspot.com/
Postat av: Liza

Det är ju så himla olika! ALLA ger olika tips! ;)

Under monstermånaden drog jag ner på belastningen och längden men ökade på frekvensen = 6 dagar i veckan 30-40min löpning och kvalitetspass (löpteknik). Sista veckan fortsatte jag i enlighet med detta men storstädade på tordagen och vilade på fredagen (dagen för loppet). På torsdagen kan du säkert göra nåt lätt, 30 min lugn löpning eller 20 minuter uppvärmning följt av strechning!

:)

2009-09-15 @ 10:35:57
URL: http://lizalopare.blogspot.com
Postat av: Jenny

Tack snälla ni för alla tips. Är så glad över att jag har bloggläsare som är mer erfarna än mig på den här fronten :) Tror jag skall hålla mig till det schemat som jag tänkte. Step i dag och lätt länk på torsdag, vila på fredag.

2009-09-15 @ 11:15:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0