Vad är sunt och när blir det för mycket?

En sak jag vill ta upp är min åsikt om vad som är sunt tränande. När tränar man för mycket och när tränar man för lite? Jag anser att detta är väldigt individuellt. Det beror mycket på vad man har för grundkondition och hur snabbt kroppen återhämtar sig efter träningspass. Kroppen återhämtar sig oftast snabbare om man äter och sover ordentligt. Det finns ingen bättre medicin för en trött kropp än sömn.

Jag får ibland höra att jag skulle träna för mycket, bl.a. av min oroliga mor. Till mitt försvar kan jag säga att i förhållande till elitidrottare tränar jag rätt lite faktiskt :) Tänk att det finns människor som tränar 30-40 timmar i veckan. För att det skall vara möjligt betyder det givetvis att träningen är både ens jobb och fritid. Jonas Colting skriver på sin hemsida att han har tränat 20 000 timmar under de senaste 20 åren. En veckas grundträning består av:

Simning:18-20 km
Cykel: 400-500 km
Löpning: 100-140 km
Funktionsstyrka: 2-4 timmar

De ni är något att bita i :) Nej men givetvis för att kroppen skall klara av träning på den här nivån måste man ha en enormt bra grundkondition och många år av träning i bagaget. Vill bara visa på att i förhållande till detta så är min veckoträning rätt sparsam.

För att komma till det som jag främst ville ta upp: när har träningen gått till överdrift? Svarar jag så här:

Jag anser att man tränar för mycket då det känns som ett tvång och man har tappat träningsglädjen, som enligt mig skall vara en drivande faktor. Dessutom anser jag att det blir osunt ifall man inte är ärlig med sig själv och andra om hur ofta man tränar. Smyger man med sin träning tycker jag att man kan jämföra det med anorektiker som ljuger om hur mycket/lite de äter.

När tränar man för lite då? Jo då man inte rör på sig alls. Som jag tidigare skrivit tycker jag att man skall röra på sig minst 30 minuter per dag, på sätt eller annat. I dagens läge är det väldigt många som har stillasittande arbeten. Det betyder att kroppen måste motioneras på annat sätt. Rör vi inte på oss lider hälsan och vi blir stela paket.

Det var några funderingar för den här kvällen. Nu ska jag heja på Finland i Eurovision Song contest, till semifinal borde vi ju ta oss :)

Kommentarer
Postat av: Eva-Maria

Det är verkligen viktigt att komma ihåg att träna inom rimliga gränser! Själv är jag långdistanslöpare och tränar runt 12 timmar i veckan just nu. Det är ganska lite med tanke på hur jag tränade för cirka ett halvt år sedan. Men det är också så att det nu är tävlingssäsong och då måste jag ta det lite lugnare. Är man trött så gäller det att fundera varför, och, verkligen vila och lyssna på kroppen. Man ska inte pressa sig de dagar det känns motigt.

Sedan vill jag även nämna träningsprogram. Jag anser att det är både positivt och negativt med träningsprogram. Det positiva är att man vet ungefär hur man ska träna, vad, när och hur man sätter upp sin träning. Det negativa är att om ens träningsprogram blir "ett måste" eller någonting man stirrar sig blint på, ja då gäller det att strunta i träningsprogrammet och köra efter sitt eget huvud :)

2009-05-13 @ 08:24:32
Postat av: Jenny

Låter som att du ligger i hårdträning. Roligt att höra att du ha hittat en form av träning som verkar passa dig. För mig skulle 12 timmar med enbart löpning bli för mycket. Jag blir lätt uttråkad och därför är det viktigt med variation. Din kommentar om träningsprogram är så sann. Kan vara ett sporrande instrument, men risken är att det blir ett måste.

Kämpa på!

2009-05-14 @ 07:40:10
Postat av: Eva-Maria

Hårdträning är det absolut! Och utöver dedär 12 timmarna löpträning i olika former tillkommer ännu träning av muskelstyrka på gym ca 2 tim i veckan samt 5 timmar dansträningar i veckan :) Det är alltså vintertid under den bästa träningssäsongen. Nu sommartid är det så mycket tävlingar så jag måste ta det lite lugnare :)

2009-05-14 @ 08:12:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0