Släng ut vågen



God morgon på er. Skönt med sovmorgon och dunderfrukost :)

Nu till dagens ämne, vågen. Släng ut den om ni äger en. Hur ofta hör man inte människor säga att de har ångest över att de har gått upp i vikt eller diskutera om hur mycket de borde gå ner i vikt. Vågen är ett väldigt missvisande redskap då det gäller att avspegla resultat.

Själv har jag haft perioder, framför allt i högstadiet/gymnasiet då jag kunde väga mig varje dag för att se hur många gram jag hade gått upp eller ner. Galet tycker jag idag då jag inte ens äger en våg och inte heller har planer på att köpa en.

En vanlig kommentar då människor börjar träna är att de inte förstår varför de går upp i vikt. Jo svaret är mycket enkelt: fettet ersätts med muskler som väger mer än fett. Just därför är vågen en bedragare i dessa sammanhang. Om du är intresserade av att mäta dina kroppsliga resultat, köp ett måttband och ta ditt midjemått. Genom att mäta ditt midjeomfång kan du se positiva förändringar av din kroppsammansättning trots att inte vågen visar det!

Midjemåttet är även en faktor som beskriver ifall du ligger i farozonen för att få typ-2 diabetes, högt blodtryck och högt kolesterol. Det är nämligen så att det är framför allt fettet som sätter sig runt magen (sk äppelfetma) som är förknippat med dessa hälsorisker. Kvinnor bör inte ha ett midjemått över 80 cm och män skall inte ligga över 90 cm.

Kort sagt: släng ut vågen och fokusera på att må bra i stället. Lyssna på kroppen och känn efter hur du mår efter ett träningspass då endorfinerna flödar i kroppen. En underbar känsla!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0