Bönsoppa med paprika och chili



Finns det något godare än en värmande soppa i höstmörkret? Ni som inte är förjusta i stark mat kan jag rekommendera att ha i endast en halv chili. Här kommer receptet:

4 portioner

2 hackade vitlöksklyftor
1 urkärnad, skivad röd chilifrukt
1 förpackning av Go Greens förkokta vita bönor (380 g)
4 dl vatten
100 g inlagd paprika (ev. rostad)
saften av 1/2 citron
salt och peppar

Tillredning
:
Fräs vitlöken och tillsätt chilin. Häll i vattnet och de sköljda bönorna tillsammans med paprikorna. Låt koka i 5-10 minuter, tills ingredienserna är mjuka.

Mixa soppan slät och tillsätt citronsaft. Smaka av med salt och peppar. Servera med bröd. Själv åt jag en morotssemla med avokado och rökt kalkon.

Kommentarer
Postat av: Snorkkis

Soppa är verkligen jätte gott när det är lite kyligt ute. Vita bönor har jag inte kommit på att använda; men detta verkar gott - tack för tipset.

2009-12-08 @ 18:42:10
URL: http://snorkfrokens.blogspot.com/
Postat av: Jenny

Snorkkis: De va första gången jag gjorde soppa på bönor, men det blev riktigt gott så testa på bara :)

2009-12-08 @ 19:53:54
Postat av: Liza

Mmm, soppa! Jag lagar soppa allt för sällan (1-2 ggr/år)! Det där ser faktiskt riktigt gott ut. Jag blev dock väldigt sjuk av en bön-rätt en gång som liten och har inte kunnat handskas med dom sen dess...men man ska väl ta tjurnen vid hornen nån gång, va? :)

2009-12-09 @ 06:37:53
URL: http://lizalopare.blogspot.com
Postat av: Jenny

Liza: Bönor är ju faktiskt något som kan vara besvärligt för magen om man är känslig. Jag har inte i alla fall haft problem då jag har kokat och passerat bönorna så du kan ju prova på det (t.ex. genom att laga den här soppan).

2009-12-09 @ 07:20:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0